Hoe staat het met Digitaal 2017: een elektronische overheid?

« terug naar overzicht

Datum
2 juli 2015

Er lopen diverse wetstrajecten (in verschillende snelheden) om een ‘digitale infrastructuur’ te realiseren ter invulling van de doelstelling in het Regeerakkoord ‘Digitaal 2017: een elektronische overheid’. Beoogd wordt algemene en specifieke informatie elektronisch te ontsluiten voor burgers en bedrijven en online-verkeer met de overheid veilig en efficiënt te laten verlopen. Hiervoor wordt onder meer elektronische identificatie via publieke middelen (bijv. paspoort) en private middelen (bijv. bankpas), geregeld.

De ambitie is dat deze middelen onderling uitwisselbaar worden en kunnen worden gebruikt in het verkeer met de overheid èn bedrijven die online hun diensten aanbieden. Daarbij rijzen niet alleen vragen over bescherming van persoonsgegevens, betrouwbaarheid en veiligheid, afspraken met marktpartijen, inrichting van governance en toezicht. Ook kun je je afvragen wat je in wetgeving regelt en wat de rol is van, bijvoorbeeld, normalisatie en certificatie, hoe je omgaat met bestuursorganen zoals gemeenten die de uitvoering ter hand moeten nemen, of er in de praktijk eigenlijk wel behoefte is aan dit soort voorzieningen en hoe je als (wetgevings)jurist zorgt dat je de onderliggende, technische, materie voldoende doorgrondt.

In deze lezing komen al deze vragen aan de orde, zo mogelijk ook met de oplossingen ervoor.

Doelgroep:        Overheids- en wetgevingsjuristen
Datum:               2 juli 2015, 15.30-17.30 uur
Locatie:              Academiegebouw, Lange Voorhout 62, Den Haag
Spreker:             mr.dr. B.M. Veltkamp, wetgevingsjurist bij het ministerie van BZK
PWO:                  2

Presentatie downloaden